Még 2023 novemberében látogattam el a Dunaújvárosi repülőtérre. Arról a bejegyzés meg is született, és említést is tettem az megtalálható emlékműről, ami a MiG-15 előtt található. Akkor is esett róla pár szó. ezt szeretném, tisztelet adásom jeléül bővíteni.Az emlékművet 2014. október 25-én avatták fel a Baracs-kisapostagi sportrepülőtér bejáratánál, közvetlenül a a bal oldalt. Ez a kegyhely a Dunaferr Repülőklub azon tagjainak és más sporttársaknak állít emléket, akik halálos balesetet szenvedtek a repülőtér fennállása óta. Az emlékmű egy földbe fúródott repülőgép-vezérsíkot formáz, amelyen tizenöt elhunyt sportoló neve szerepel. A tragikus események 1960-ban kezdődtek, és azóta is sajnos több baleset történt.Az emlékmű létrehozását a 2014 májusában bekövetkezett kettős repülőtragédia inspirálta, amikor a klub ultrakönnyű repülőgépes szakosztályának két sportolója vesztette életét. Ez ösztönözte a klub tagjait, hogy méltó emléket állítsanak az elhunyt sporttársaknak.
Ez a bejegyzés pedig szintén ugyan ezzel a céllal jött létre, lehetőleg maradéktalanul említve az összes pilótát, kiknek az emlékük tiszteletére állították az emlékművet. Az alábbi nevek némelyikéről nem sikerült bővebb információt találni, egyelőre csak az emlékmű szavai emlékeztetnek minket, de ők is ugyanúgy a repülés hősei voltak:
1960. augusztus 27.: Azari Péter vitorlázó növendék Pilis típusú vitorlázó repülőgéppel zuhant le Kisapostagnál. Bár fiatalon kezdett a vitorlázórepülés világában, hamar kitűnt a tehetségével és elkötelezettségével. Növendékként, még az oktatás fázisában is már komoly érdeklődést mutatott a sport iránt, és a jövője ígéretesnek tűnt. Azari számára a repülés nemcsak egy sport, hanem igazi szenvedély volt, és az oktatók figyelmeztetései, valamint a gyakorlati tapasztalatok segítették előrehaladását a vitorlázó repülésben. Bár pályafutásának konkrét eredményei nem mindig kerültek a figyelem középpontjába, emlékét az új generációk repülőinek oktatásában és a vitorlázórepülés iránti lelkesedésében őrzik.
1962: Német János vitorlázó oktató és Sipos Andor segédoktató életüket vesztették egy balesetben ugyanitt. Német János és Sipos Andor a magyar vitorlázórepülés két fontos alakja volt, akik 1962-ben jelentős szerepet játszottak a vitorlázó repülőgépek oktatásában. Német János tapasztalt vitorlázó oktatóként kiemelkedett a szakmájában, és számos tehetséges pilótát készített fel, akik később a nemzetközi vitorlázórepülő versenyeken is sikeresen szerepeltek. Sipos Andor segédoktatóként dolgozott mellette, és szintén nagy hatással volt a fiatal pilóták képzésére. Kettejük együttműködése jelentős mértékben hozzájárult a magyar vitorlázórepülés fejlődéséhez, és az ő munkájuk nyomán egy egész generáció vált elismert vitorlázókká. Az oktatásuk alatt a technikai tudás mellett a biztonságra és a precizitásra is nagy hangsúlyt fektettek, ezzel biztosítva a sportág stabil alapjait.
1976: Görbicz Károly Dunai Vasmű Repülőklub elismert ejtőernyős oktatója hunyt el a reptéren történt balesetben. Görbicz Károly a Dunai Vasmű Repülőklub elismert ejtőernyős oktatójaként vált ismertté. 1976-ban már tapasztalt szakemberként dolgozott, és komoly hatással volt a magyar ejtőernyős közösség fejlődésére. Károly nemcsak mint oktató, hanem mint gyakorlott ugró is, számos sikeres ugrást hajtott végre, és részt vett a magyar ejtőernyős sport nemzetközi versenyein is. Oktatói munkája során számos új ejtőernyős pilótát készített fel, és alapvetően hozzájárult a sportág népszerűsítéséhez. A Dunai Vasmű Repülőklub egyik legfontosabb alakja volt, és öröksége az ejtőernyőzés iránti tisztelet és elhivatottság maradt.
Kiss Zoltán egy elismert magyar vitorlázó repülő versenyző volt, aki a 70-es évek végén, 1977-ben kiemelkedett a vitorlázórepülő versenyek világában. Rendkívül tehetséges és kitartó pilótaként számos hazai és nemzetközi versenyen szerepelt, és eredményei jelentős hatással voltak a magyar vitorlázórepülés fejlődésére. Különösen a hosszú távú vitorlázórepülésben és a termikrepülésben ért el komoly eredményeket. A repülés iránti szenvedélye és technikai tudása alapjaiban formálta a vitorlázórepülő közösséget Magyarországon.
Dobi Dénes egy kiváló motoros műrepülő volt, aki a magyar repülés történetének egyik meghatározó alakja. 1980 környékén több nemzetközi és hazai műrepülő versenyen is kiemelkedett. Dobi a műrepülés iránti szenvedélyét nemcsak versenyeken, hanem a repülés népszerűsítésében is kamatoztatta. Az ő nevét összekapcsolják a magyar műrepülés fejlődésével és a hazai pilóták nemzetközi szintű eredményeivel is. Tragikus módon, repülőgépes baleset következtében hunyt el, de öröksége tovább él a repülés és műrepülés iránti szeretetben.
Hódi László egy kiemelkedő vitorlázó repülő versenyző, aki 1982-ben már komoly tapasztalattal és sikeres eredményekkel rendelkezett a magyar vitorlázórepülés világában. Versenyzői pályafutása során számos hazai és nemzetközi versenyen indult, és kitűnt tehetségével és versenyszellemességével. Hódi a vitorlázó repülőgépek iránti szenvedélyét nemcsak a versenyeken, hanem a repülés népszerűsítésében is megmutatta. A magyar vitorlázórepülés egyik meghatározó alakjaként hozzájárult a sportág fejlődéséhez, és öröksége ma is inspirálja a jövő vitorlázópilótáit.
Hámori György a magyar vitorlázórepülés egyik elismert alakja volt, aki 1982-ben kiemelkedett a versenyek világában. A versenyeken való részvétele mellett, Hámori a vitorlázó repülés oktatásában is aktívan részt vett, segítve a fiatal pilóták fejlődését. Tehetségével és elhivatottságával nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi repülő közösségben is tiszteletet vívott ki magának. Munkájával és eredményeivel hozzájárult a magyar vitorlázórepülés népszerűsítéséhez, és hosszú távú hatással volt a sportág fejlődésére.
1986: Hamvai Gábor ejtőernyős növendék zuhant a Dunába Kisapostagnál. Gyorsan kiemelkedett a sportág iránti elkötelezettségével és tehetségével. Növendékként rengeteget tanult, és elhivatottsága segítette abban, hogy gyorsan fejlődjön a sportban. Bár akkor még csak az ejtőernyős karrierje kezdetén járt, már ekkor látszott, hogy komoly jövő áll előtte a sportágban. Képzését és ugrásait az oktatók figyelemmel kísérték, és úgy tűnt, hogy Hamvai Gábor az ejtőernyőzés egyik jövőbeli kiemelkedő alakja lehet.
1994: Szekér József helikopterpilóta, a Dunaferr Repülőklub tagja Kecelnél szenvedett halálos balesetet. Helikopterpilótaként nemcsak a szakszerű repülésben, hanem a légijárművek biztonságos üzemeltetésében is kiemelkedett. Ő volt az egyik olyan pilóta, aki a helikopteres közlekedés népszerűsítésére is nagy hangsúlyt fektetett Magyarországon, és számos tanítványnak adta át tudását. Szekér József munkája és elhivatottsága jelentős hatással volt a magyar helikopterpilóták fejlődésére és a helikopteres közlekedés kultúrájának terjedésére.
1996: Vásárhelyi Dezső sárkányrepülő Kisapostagnál hunyt el. Mint sárkányrepülő, kiemelkedett a levegőben végzett precíz munkájával és a sárkányrepülés iránti szenvedélyével. Vásárhelyi Dezső nemcsak versenyzőként, hanem oktatóként is hozzájárult a sárkányrepülés népszerűsítéséhez Magyarországon. A sport iránti elhivatottsága, valamint az aerodinamikai tudás iránti érdeklődése segítette abban, hogy sikeres pályát fusson be. Vásárhelyi nevét azóta is tisztelettel emlegetik a sárkányrepülő közösségben, és munkássága inspirációul szolgál a következő generációk számára is.
Gedeon Ferenc 1996-ban már elismert repülős szakember volt, és fontos szerepet játszott a magyar légi közlekedés és repülős közösség fejlődésében. Bár pontosan milyen típusú repülőgépeken dolgozott, vagy milyen versenyeken vett részt, azt nem tudom mert nem szerepelnek széles körben dokumentált információk róla, abban viszont biztos vagyok, hogy a repülés iránti elhivatottsága és szakmai tudása mindig is elismerést érdemelt. Gedeon Ferenc neve gyakran kapcsolódik a repülés népszerűsítéséhez és a sportág oktatásához, amely munkásságát a repülőközösség tisztelettel és megbecsüléssel emlegeti.
2005: Rabnecz Gábor Szlovákiában vesztette életét az ultrakönnyű gépével. Rabnecz Gábor 2005-ben már a magyar repülős közösség elismert tagja volt, és különösen a repülőgépek üzemeltetése és karbantartása terén szerzett komoly tapasztalatot. A repülés iránti szenvedélye és a repülőgépek iránti technikai tudása kiemelkedett, ami hozzájárult a légi közlekedési és repülőgép karbantartó szakma fejlődéséhez Magyarországon. Rabnecz Gábor munkásságát nemcsak a szakmai tudás, hanem az elhivatottság és a precizitás jellemezte, amivel hozzájárult a biztonságos légi közlekedéshez. A repülőgépek iránti szeretete és elkötelezettsége örökséget hagyott a magyar repülő közösségben.
2014. május 28.: Berkes Zsolt és Komócsi Zoltán ultrakönnyű gépükkel szenvedtek halálos balesetet Baracsnál. Mindketten fontos szereplői voltak a repülős közösségnek. Berkes Zsolt a repülésben szerzett tapasztalatával és technikai tudásával tűnt ki, míg Komócsi Zoltán szintén jelentős repülős tapasztalatokat hozott magával, különösen az oktatás és a gyakorlati repülések terén.
Pályafutásuk során mindketten hozzájárultak a magyar légi közlekedés és repülő sportok népszerűsítéséhez. Munkájuk és elhivatottságuk segített abban, hogy a következő generációk is biztonságosan és tudatosan élvezhessék a repülés élményét.
2015: Fehérvári Tamás a magyar repülős közösség egyik elismert és szeretett alakja volt. Elhivatottsága és szakmai alázata nemcsak repülőtársai, hanem tanítványai körében is nyomot hagyott. Tamás a repülésben nem csupán egy hivatást látott, hanem életformát – olyasvalakit, aki számára a levegő természetes közeg volt. Tapasztalata, embersége és a repülés iránti szenvedélye sokak számára példaként szolgált. Emlékét a pilóták között ma is tisztelettel őrzik.
2015: Dr. Ghadri Nouran Szekszárd ismert és elismert fogorvosa volt, aki szenvedélyesen rajongott a repülésért. Gyermekkorától két álmot dédelgetett: kiteljesedni a fogorvosi hivatásban, valamint belekóstolni a repülés adta élménybe. Mindkét álma teljesült. A repülés iránti szenvedélyét motoros sárkányrepülőként élte meg, mestere a négyszeres világbajnok Thuróczy Endre volt.
A repülés világa örökké emlékezni fog rátok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése